به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در بازدید از محور ریلی رشت- انزلی گفت: راه آهن رشت- انزلی ۴۱ کیلومتر است که در ادامه مسیر راه آهن قزوین- رشت، مرکز استان گیلان را به بندر انزلی متصل می کند.
وی اظهار داشت: راه آهن رشت- انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در دو قطعه در حال اجرا است که در حال حاضر با توجه به مصوبه هیات وزیران و ضرورت حفظ محیط زیست تالاب انزلی اولویت اجرایی پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه های جهش تولید در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: زیرسازی قطعات ۶ و ۷ این محور در حال اجرا است و عملیات اتصال پیربازار به بندر کاسپین نیز آغاز شده است که مقرر است ۴۰ میلیارد تومان از هزینه های احداث آن از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی تامین شود.
خادمی پیشرفت زیرسازی این محور را ۶۳ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون قطعه ۶ با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و قطعه ۷ با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در بخش زیرسازی در حال اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص روسازی محور توضیح داد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی روسازی محور ۱۳ درصد است و ۷ کیلومتر از مسیر با استفاده از ریل های تهیه شده از کارخانه ذوب آهن اصفهان ریل گذاری شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه تامین مصالح مورد نیاز این پروژه را یکی از عمده مشکلات اجرایی طرح دانست و گفت: احداث این خط آهن بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب خاک نیاز دارد که خوشبختانه با تصمیمات اخیر در سطح استان و قول مساعد سازمان برنامه و بودجه تا حدود زیادی مشکل تامین مصالح حل شده است.
خادمی اعتبار هزینه شده برای این مسیر ریلی را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به منظور تکمیل این محور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه ۱۰۰ ميليارد تومان آن پرداخت شده است.
به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفتنی است: راه آهن رشت-انزلی با هدف احداث کریدور ریلی جدید به منظور صادرات و واردات کشور و ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی احداث می شود و نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال- جنوب کشور دارد.